About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, March 3, 2014

kebenaran yang pahit


Pastinya ramai juga pembaca yang ternampak komik ni..pastinya jugak ramai yang menjuih dan mengata dalam hati kan , eleh nk suruh amik insurance/takaful ler tu..dan pastinya jugak ramai yang termakan cili dengan komik kat atas..

Baru2 ni saya dihubungioleh seorang rakan university..nak amik insurance/takaful katanya..and nak tanya beberapa soalan..saya cakap tanya jangan tak tanya..beliau nak ambil untuk kakak yg dh berumur 37 thn..nk SEGERA!Aik..saya dah pelik dah..makanya soal siasat bermula..

dia tanya premium berapa, saya ckp 200 ker 250 untuk umur 37..dia ckp mhl, company lain 150 jer..saya tny aik company mana yg boleh bagi 150 tu? Dia ckp kwn dia amik 150 jer..umur kawan berapa? 30 thn..memangler boley 150 umur 30 thn..kat sini saya nk jelaskan, umur memberi impak pada premium korang..selalu alasan ug diterima muda lagi, nanti la kalau ada rezeki lebih and mcm2 lagi kan..korang pikir ek, skrg bujang, nk amik 150 rs mahal.sebab nk simpan duit nak kawin, dh kawin nk tny suami/isteri plak..sebab nak bajet sewa rumah makan pakai segala..jadi mcm ni sebab mmg xada dlm komitmen korang..dah kawen mengandung nak ad anak pulak..makanya bajet simpan pulak untuk anak..dah ada anak, nk beli pampers makan pakai anak nursery lagi..kemudian katanya tunggu lepas anak setahun dah stabil sikit tiba2 murah rezeki anak kedua pulak..and the list goes on and on..betui x? Ha ni mesti ada yg kata saya dalam hati kan.haha makanya nanti makin lambat ambil, risiko makin tinggi..dari kita mampu terus jadi xmampu..sikit pun xapa asalkan ada..client saya mostly ambil 150..saya x paksa pun mahai2..siap bagi a few options lagi..

Ok..perbualan seterusnya..saya tanya bmi kakak beliau..katanya tak tahu..dia tny saya balik kenapa kena tahu bmi? Ok, kalau bmi x balance memang akan panjang cerita la..kena pi medical ch3ck up la..kdg2 berkali2..company nk tgk risiko penyakit tu tinggi ka r3ndah..kalau tinggi makanya loading atau tambah duit..kalau sedang2 ok la..bmi ni pon effect dengan umur kita..dah lepas 30 metabolism pin rendah la..badan senang naik..kalau yg rajin bersenanm tu insyaallah...

Soalan ketiga, saya tanya kakak sihat ada sakit apa2 x? Eia jawab kakak ada kencing manis...teeeetttt..sebab tu nk amik meeical untuk kakak..ha kalau kencing manis mang babai la medical card ok...nak byr 1000 sebulan pun company xmo..sebabnya risiko sakit lain nak mai sangat lah tinggi...jadi saya terus terang cakap saya boleh tolong apply tp kena go through all the medical check up dan saya xberani janji company boleh accept ker tak...saya xmau memberi janji pelesu ok?

Dan soklan yang paling femes saya terima dari clients,  bila boleh guna kad tu? Ada client saya amik baru seminggu tp nk guna dah medical card tu sebab perut dia xselesa..memang xboleh dek non..
Dengan GET, k3cemasan efektif 24 jam dari tarikh polisi on, 30 hari utk demam panas dan 4 bulan untuk sakit kritikal..lambat korang amik panjanglah waiting period nya..biasa yang nak amik cepat2 ni bila dah terkena bil hospital 3 4 k..nk g kerajaan xselesa..kalau sakit biasa tak apa, kalau sakit luar bisa proses insurance pn akan jd luar biasa panjangnya...gitu...bertindaklah untuk diri sendiri dan orang tersayang..

Pertanyaan, consultation dan quotation adalah percuma..nak review polisi pon free of cas...review online pon xpa xyah jumpa kalau takut saya makan orang hahaha 

Aqilah
Great eastern takaful
0135915586


No comments: