About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Wednesday, January 2, 2013

Takaful dan co-takaful

Hi all..again, with the insurans story..sorry ek kalau bosan..tapi kena sharing..so siapa yang belum ada insurance at least tau apa yang nak kena tanya :)

Normally, all muslims nowadays akan ambik insurance yang ada takaful. Why takaful? sebab takaful ni sumber dan cara investment adalah secara Islamic. Kalau yang tak ada takaful tu, sumber dan cara investment adalah di ragui. Macam biasa, as agent akan janji macam-macam cakap takaful semua tengok-tengok nanti bukan takaful. Ha, kan dah diragui. To be safe, amik takaful yer. Memang Islamic dah :)

Last week, my relatives called. Nak tanya pasal insurance. Dia cakap kawan-kawan dia kena tipu dengan company X. Masuk hospital, agent cakap free, tiba-tiba kena bayar RM2000. Ha, ni bukan kena tipu yer. Ini adalah co takaful. Bila amik insurance under takaful, kita memang akan kena bayar co-takaful. Biasanya co takaful adalah 10% atau ada nilai minumum/maximum. As for Great Eastern Takaful (GET), 10% atau max RM500 sahaja.

Contoh: Bil RM1000, 10% adalah RM100.

Kalau bil RM10000, 10% adalah RM1000 kan, tapi for GET, hanya RM500 sahaja.

Paham tak?

So, untuk yang tak amik GET, better cek betul-betul berapa co takaful yang dinyatakan dalam polisi. Nanti tak pasal-pasal jer kena bayar ribu-ribu. huhuhuhuh

Ha, dah cek polisi??

Happy New Year semua!!:)

qyla86@gmail.com
whatsapp/msg 019-4756901

No comments: