About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Wednesday, August 8, 2012

"Buka puasa dulu," kata ustaz

This is one of a story masa kursus kahwin dulu. Sorry kalau ada yang tak suka ke apa ke, ni just nak share jer. I kalau ingat mesti nak tergelak.

Pernah dengar tak orang cakap, tak elok kahwin sebelum bulan puasa?

Sebab apa?sebab bulan puasa ni banyak dugaan nya. Nak kena tahan diri dari semua :p Semua as makan, minum dan segala nafsu yang ada.

Masa pergi kursus kahwin tu, ustaz cakap, kalau tak tahan sangat buka lah puasa dulu..hahahaha

tapi, I just found this

Perlu dingatkan bahawa sengaja berbuka puasa di bulan Ramadhan adalah dosa besar sama ada berbuka dengan makan, minum atau bersetubuh (jimak). Sabda Nabi s.a.w. (bermaksud); ““Sesiapa berbuka puasa sehari di bulan Ramadhan tanpa ada rukhsah (kelonggaran) yang diizinkan Allah untuknya, puasa sepanjang masa sekalipun tidak akan berupaya membayarnya sekalipun ia melakukannya” (Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah). 

ha, sabar ok semua??:)

3 comments:

cha said...

kikikiki :p

ha i pun tak tau yg mane betul. ada yg kata bole tp buka puasa dulula. tp cara terbaik tahan nafsu. kannnn :D

norinaomar said...

hahahah..kadang macam tak berapa setuju tengok orang buat kenduri kawen seminggu sebelum puasa..macam takde tarikh lain je..

dah try haritu masa balik kejap..Nampaknya masih mampu menahan hihihihi

Hanys Jehari said...

Kan? Even dhkawin 4 bln pun bia sabtuahad mestiykut nk duk sebilik ngn husbnd haha. Sepatutnya kita mmpu tahan sbb hanya puada mampu menahan segaa jenis nafsu jik kia.mjlankan dgn penuh taqwa