About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Friday, July 6, 2012

salah konsep

'Kalau nak doa termakbul kena pergi berdoa di Mekah'

Islam itu kan mudah...Islam itu indah..

Antara yang saya ingat doa pada hari Khamis malam Jumaat, doa malam raya haji atau aidilfitri and ada beberapa masa lagi..tak perlu sampai Mekah..tapi,kalau mampu pergilah ke rumah Allah tu kan..lebih afdhal...

'Anak yang soleh anak yang jadi tahfiz dan membanggakan ibu bapa'

Konsep soleh ni i tak berani cakap sebab tak reti..tapi just a piece of my mind...anak yang tak tahfiz tak soleh ker???

Sebab tengok one of my friend update status

'Semoga anak saya akan menjadi tahfiz bila besar nnt dan membanggakan saya'

What say you???

Published with Blogger-droid v2.0.6

6 comments:

norinaomar said...

ramai yang salah konsep dan perkara ni makin menjadi serius sekarang

tulah kan Q, kita ni dahla kurang ilmu, tak layak nak menegur makanya lebih baik perbaiki diri kita dulu dan diam, kang nanti dia kata itu ini pula kan

anaztasias nora aira said...

saya setuju dgn awak. hanya Allah je tahu iman dan amal seseorang. skrg ni ramai pk oh sekolah biasa tak alam. sekolah tahfiz conform alim.. kita sebagai manusia xberhak menghakimi apa jua pun situasi dan seseorang

cha said...

tulah tu i setuju dgn u. klau kita tak mampu camne plak nak doa tu makbul kan haiyoo

Alang Atie said...

salah konsep yang meyusahkan sampai kata Islam menyusahkan.
anyway, saya setuju juga dgn status kawan awk tu, dpt anak yg menghafal Quran smp bergelar tahfiz (means bukan sekadar hafal juz amma, tp jugak hampir keseluruhan sekali dgn tajwid, tafsir, grammar arab dan gaya bahasa Quran) adalah produk Muslim terbaik. tak salah dia berimpian, asalkan dia juga ada usaha utk jadikan anak dia seorang tahfiz.mungkin "membanggakan" tu kena ubah je, tukar pada "supaya dpt terus membantu saya di alam kubur"..doa anak soleh kan harta yg boleh bawa ke sana. boleh jd ank soleh bukan seorang hafiz/hafizah..cuma bila dpt hafaz Quran dan faham Quran tu, mcm pakej laa~ada impian, jadikan kenyataan!=)

Qyla Aqilah said...

Noi~~betui2...Q tulis untuk meluahkan apa yang terbuku di hati dan nak tau jugak respon orang lain :)

Nora~~itulah, kadang2 in realiti terbalik kan..


Cha~ha, as simple as that..simple jer ISlam ni :)


Alang atie~i like your comment..tapi apa yg kawan saya tulis tu dah memberi konsep yg salah pada orang lain..dan bukan kawan saya sahaja, ada a few lagi..takut budak2 pun nanti salah faham..hihihih betul cakap u, yang penting faham dan amalkan bukan pada gelaran semata-mata..thanks dear!!!:)

choclairissa@intan marliana said...

Allah sentiasa ada berada dgn kite tak kira kt mana kita..tak semestinya di Mekah..kesian la kalau org x mampu pergi Mekah..cuma lebih afdal kalau mampu pergi ke sana utk berdoa :)