About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, April 14, 2014

travel insurans perlu atau tidak?

since tragedy MH370 a few friends menghupdate status di FB cakap lepas ni nk travel kena beli travel insurans..saya x komen and x cakap apa pun ok..because its a tragedy yang kita semua tak duga..but as for me, since jadi agent memang saya beli travel insurans bila travel ke luar negara. 

ok selalu orang tanya medical card boleh guna tak kat luar negara?
Jawapannya: MOSTLY x boleh. TAPI boleh claimed balik. dengan syarat anda berada tak lebih dari 90 hari di negara tersebut berturut-turut. Ada jugak client dari Singapura yang beli medical card dekat MAlaysia since its way cheaper and setiap nk 3 bulan depa mai la masukk malaysia sat..gitewww paham x? 
Kalau sakit boleh pergi ke hospital kerajaan dekat negara tu, bayar bill and balik suh ejen claimed kan ok?

apa yang travel insurans cover?
ni antara pakej yang ada...dari company mana tak ingat tapi bukan GE lah yer..GE pon ada tapi saya tak pernah amik sendiri and buat travel insurans selalu rakan ejen buatkan so saya bayar and go with the flow hihi





pastu korang jgn p amik ngam2 plak p 3 hari amik 3 hari ja..amik lebih hari punya pakej becoz kita tak tau apa nak jadi kan...sebab amik insurans ni sebagai persediaan kita tak tau nak jadi apa nnt in future..

Ada waiting period?
selalunya xada...tapi efektif hanya pada masa tempoh travel tu la..kalau tiba2 2 3 hari sebelum travel tu terpeleot nk claim travel insurans mmg xleh la yer..and harga biasanya berbeza ikut negara..maybe sebab different currency atau medical sana mahai ka..

ni saya share untuk semua la..harap dapat membantu yer..tapi saya x juai travel insurans ni...boleh p beli sendiri kat company yang berkenaan ok..and jangan duk mintak quotation plak..hahaha 

saya xpernah nk tulis pasal MH370 tu especially nak paksa-paksa orang amik insurans sebab kejadian yang tak diduga tu..saya xmau amik kesempatan atas musibah yang terjadi..
tapi ini hanya peringatan untuk kita sama ada kita bersedia aatau tidak dari segi ilmu dan amalan di akhirat dan jugak harta atau aset untuk membela nasib keluarga di dunia..duit atau orang tersayang, kita nak orang tersayang..duit bukan segalanya..tapi segalanya sekarang perlukan duit..
 

untuk personal insurans kat malaysia boleh cari saya :p

AQILAH
0135915586
GREAT EASTERN TAKAFUL


No comments: