About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, July 15, 2013

Siapa yang tak boleh ambil takaful/insurans

So kat sini meh nak bagi senarai yang saya ingat sapa yang tak leh amik takaful atau insurans..ramai jugak yang tanya dan pelik kenapa tak leh amik..

1. Obesiti
orang yang obesiti memang tak leh amik takaful atau insurans. Risiko. Risiko diabtes, sakit jantung semua tu. Kalau overweight boleh diusahakan lagi. hihih Macam mana nak tau obese ker tak, boleh google BMI calculator. Masukkan tinggi dan berat. Senang. Kalau nak amik jugak, kena mulakan pemakanan dan senaman yang sihat. Ha, bagus tau.

2. Kencing Manis
Orang yang dah ada kencing manis mmg tak leh amik dah. Kencing manis dah ok pon tak leh amik jugak :(. And  kalau orang yang ada kencing manis ni, tak boleh beli untuk anak jugak.

3. OKU/Syndrome down
Untuk orang kelainan upaya pon tak leh amik. Walhal mereka yang paling memerlukan. Untuk masalah ni, biasanya kita advice penjaga atau adik beradik ada cukup sum covered untuk dihibah kan pada insan istimewa ni. Kalau kita dah tak ada, sekurang-kurangnya nasib insan teristimewa tu terjaga.

4. Yang dah ada penyakit.
Of koz ler. Tapi boleh try jugak apply as long bukan sakit kritikal macam kanser, jantung, hati. But maybe ada exclusion atau loading. And macam-macam skit proses dia. Nak medical repot la, g jumpa doktor la. Renyaaah la..

5. Sakit dari lahir
One of my friend baby dia ada masalah usus masa lahir. So for now mmg tak leh amik insuran/takaful. Tapi after 2 years if doc kata ok memang boleh try apply nooooo.

So, amik lah untuk insan tersayang semasa sihat. Kalau dah sakit memang akan jadi susah..

Promosi bulan puasa/ Julai.

RM100 untuk umur 0-34 tahun.

Pakej termasuk:

1. RM100K untuk life/nyawa
2. RM100K hilang upaya
3.RM100K untuk sakit kritikal
4.RM100K untuk sakit kritikal peringkat awal
5. RM100 elaun hospital/ night
6. Saving plan

contact me:
qyla 013-5915586/ 019-4756901
qyla86@gmail.com



No comments: