About

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Monday, February 18, 2013

Yesterday, today and tomorrow

Yesterday is my birthday. Simple celebration a night before. Thank Love.

Semalam juga dapat tahu one of my schoolmate meninggal. Sedih dan tak percaya. Accident motor. Baru jer dapat baby. huhuhuhu So sad and lagi sad sebab i tak kenal sangat dengan wife dia. I really want to offer my help kalau ada apa-apa yang dia nak tuntut from insurance company. That the least I can do.

I want to share this info to readers. So you'll be prepared.

Most of us ada loan kereta dan rumah, but most of us tak ada takaful right? First of all, u have to check sama ada your loan ada takaful atau tak, meaning if anything happened to you, your waris atau family dah tak payah bayar loan tu. Kalau tak ada, itula yang jadi lepas pembeli meninggal, waris semua susah sebab nak sambung bayar. Kalau tak mampu, memang kena lelong rumah and kereta kena tarik. Kredit kad pun sama. As far as I know, kredit kad bank islam ada takaful. Bank lain tak tau.

Second, kalau ada insurance or takaful, Sum covered tu cukup tak nak cover hutang-hutang tu?
As for me my hutang now is kereta, and ptptn sahaja. My sum covered from 2 policies is about RM130k. More than enough to clear my hutang and still have balance for my family. What about you?

Hutang ni kalau orang halalkan tak apa, tapi kalau dengan bank tu takkan bank nak halal kan pulak ka?Jangan sampai roh kita tergantung antara langit dan bumi sudah :(

Third, ada setengah insurans/takaful, sum assured covered tu akan di bahagi ikut faraid. Ha, tu macam mana pulak. Dah lah nak clearkan hutang si mati, tiba-tiba dibahagi secara faraid pulak. Sebagai isteri terutamanya memang tak cukup lah nak bayar hutang. Bahagian anak-anak lagi kan? So checked dengan your agent sama ada sum covered tu dibahagi secara faraid atau hibah? Hibah pulak bermaksud hadiah. Maksudnya bila kita letak nama waris,memang akan terus dapat pada waris. Tak dibahagi ikut faraid. Paham tak? Untuk Great Eastern Takaful, kami gunakan konsep hibah.
ni contoh ler..

Contoh Si A letak nama waris Si B dan C. Si A insured life RM100k.

So, bila si A meninggal, RM50k akan dapat pada si B, dan RM50K untuk si C. Wang simpanan Si A sahaja akan di faraidkan..ni Great Eastern Takaful. Company lain saya tak pasti.

Bila guna konsep hibah, hutang kita lebih mudah diselesaikan :) dan Insyaallah, kita meninggalkan sesuatu untuk orang yang tersayang.

Nanti saya akan share lagi macam mana nak wariskan turun temurun harta atau benefit dari insurance/takaful. Chinese buat lama dah. Simpan sampai boleh tanggung 5 generasi haaaaa...

for more details boleh email qyla86@gmail.com or msg/whatsapp sahaja 0194756901


No comments: